Είναι πια δεδομένο πως το στρες επηρεάζει τη διατροφή. Σε ένα υπερβολικά αγχωτικό περιβάλλον δρούμε τελείως διαφορετικά από ότι σε φυσιολογικές συνθήκες. Τις περισσότερες φορές μάλιστα αυτό δεν το συνειδητοποιούμε καν. Μπορεί αυτό να οδηγήσει σε υπερφαγία;
Πόσες φορές δεν έχεις κατηγορήσει τον εαυτό σου που έχει φτάσει σε αυτό το σημείο με το βάρος σου; Πόσες φορές δε νιώθεις αδύναμη ή αδύναμος μπροστά στο γλυκό ή τον εκάστοτε πειρασμό, παρότι είναι ξεκάθαρο μέσα σου πως θέλεις να χάσεις βάρος; Πόσες φορές δεν έχεις αναλογιστεί γιατί δε το βάζεις σε σειρά αφού σε στεναχωρεί;
Είναι τόσο απλό άραγε;
Συνηθέστερα το περνάνε οι γυναίκες- αλλά δεν έχει να κάνει με το φύλο, σε καμία περίπτωση. Σχετίζεται με το μεγάλο φόρτο υποχρεώσεων, φροντίδας και κατ’ επέκταση με την παραμέληση των προσωπικών αναγκών.

Τι χρειάζεται για να πάρεις τον έλεγχο στα χέρια σου και να νιώσεις και πάλι καλά με τον εαυτό σου, σωματικά και ψυχικά

Μπορεί να πιστεύεις πως όλα τα παρακάτω που θα διαβάσεις μπορεί να είχαν αποτέλεσμα σε κάποιους ανθρώπους αλλά εσύ δεν μπορείς να τα πετύχεις. Έχουμε δουλέψει με πολλούς ανθρώπους που αρχικά ένιωθαν χαμένοι, μπερδεμένοι και που δεν πίστευαν πως μπορούσαν να αλλάξουν. Και όμως τα κατάφεραν!

Το πρώτο βήμα είναι να το πιστέψεις! Μπορείς να τα καταφέρεις από όπου και αν ξεκινάς, όπως και αν νιώθεις τώρα, όπως και αν τρως μέχρι τώρα- είναι εφικτό!

Ας δούμε τι συνήθως μας ζητάνε οι άνθρωποι που έρχονται στο γραφείο μας:

Θέλω να έχω μια καλύτερη σχέση με το φαγητό

Η υπερφαγία και το συναισθηματικό φαγητό είναι πολύ συχνά αντικείμενα συζήτησης, στην καθημερινή μας πρακτική. Τα τρόφιμα που αναζητάς για να “ξεκουραστείς” ή επειδή είσαι θυμωμένος ή επειδή σου αξίζουν μιας και είχες μια κουραστική μέρα είναι είναι αυτά τα οποία αργότερα θα σε κάνουν να νιώθεις άσχημα που υπέκυψες στον πειρασμό, θα σε γεμίσουν ενοχή που έφαγες κάτι που δεν έπρεπε εφόσον προσεχείς κλπ.

Ο κύκλος είναι γνωστός: κάποιο συναίσθημα σε κατακλύζει (στρες θυμός αγωνία στεναχώρια) και σε οδηγεί στην υπερφαγία. Στην πορεία, νιώθεις άσχημα που έφαγες παραπάνω και στο αρχικό συναίσθημα προστίθεται και αυτό το δεύτερο με τη χροιά της απογοήτευσης. Ορκίζεσαι πως αυτό δε θα ξαναγίνει και βάζεις πιο αυστηρά όρια ή ξεκινάς μια περιοριστική δίαιτα. Την επόμενη φορά που θα έχεις στρες ή θυμό ή αγωνία ή στεναχώρια θα φας πάλι παραπάνω. Και ο κύκλος συνεχίζεται.

Σπάσε τον φαύλο κύκλο

  • Ξεκινά τώρα με το πιο πρόσφατο συμβάν γύρω από τη διατροφή που σε προβλημάτισε
  • Κατέγραψε τι συνέβη εκείνη τη φορά με λεπτομέρειες όπως
    • Πού ήσουν
    • Τι έκανες
    • Τι σκεφτοσουν
    • Πώς ένιωθες
    • Ποιος ήταν μαζί σου
  • Προσπάθησε να θυμηθείς και επιπλέον γεγονότα όπως τι είχε συμβεί και λίγο νωρίτερα και επίσης κατέγραψε τα γεγονότα

Υπάρχει κάποιο σχήμα συμπεριφοράς ή κάποια σύνδεση στα γεγονότα; Αν δεν βλέπεις κάποια σχέση μην ανησυχείς. Δοκίμασε αυτήν την άσκηση μερικές φορές και δες αν υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ των περιπτώσεων υπερφαγίας και των γεγονότων που συμβαίνουν πριν μερικές ώρες ή μέρες από αυτά. Όταν εντοπίσεις κάποια σύνδεση, παρατήρησε τη με λεπτομέρεια -όπως κάνει ένας αρχαιολόγος σε ένα καινούριο εύρημα για να καταλάβεις όλες τις πτυχές της.

Η διαδικασία της κατανόησης είναι το πιο σημαντικό βήμα!

Θέλω βοήθεια για να είμαι πιο συνεπής στις υγιεινές μου συνήθειες ή στο πρόγραμμα διατροφής και άσκησης μου

  • Βρες ένα πρόγραμμα που ταιριάζει στις πραγματικές σου ανάγκες και στην καθημερινότητά σου
    • Που είναι ευέλικτο και που μπορείς να βρεις λύσεις ακόμα και όταν δεν υπάρχει αυτό ακριβώς που γράφω
    • Που επικεντρώνεται σε όλα τα πράγματα που ταιριάζουν σε σένα και εκμεταλλεύεται τις δεξιότητες σου για αυτά που ήδη πετυχαίνεις καλά
    • Που δεν φέρεις σα βάρος και πραγματικά χαίρεσαι να το εφαρμόζεις
    • Που υποστηρίζει το βαθύ κίνητρό σου να αλλάξεις
  • Βρες έναν ειδικό να σε υποστηρίζει που πραγματικά νοιάζεται για την πρόοδο σου και σε βοηθάει ουσιαστικά.

Το σημαντικό σε αυτό το βήμα είναι να κάνεις τον εαυτό σου αξιόπιστο ως προς τη συνέπεια των επιλογών του: οπότε θα μπορούσε να σε βοηθήσει ακόμα και ένας φίλος σου σε αυτό! Αλλά το μεγαλύτερο όφελος θα έρθει αν αυτός ο άνθρωπος ξέρει και να σε κατευθύνει απόλυτα σωστά, επαγγελματικά και προσαρμοσμένα σύμφωνα με τις δικές σου ατομικές ανάγκες.

Μπορείς να τα καταφέρεις! Ήρθε η ώρα να αλλάξεις!

Προσαρμοσμένο από το άρθρο του Precision Nutrition Overstressed & Overeating?

Share: