Υποφέρετε συχνά από μετεωρισμό, φούσκωμα, κοιλιακό πόνο και διάρροια ή/και δυσκοιλιότητα; Σε αυτή την περίπτωση ενδέχεται να έχετε Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ) ή αλλιώς Σπαστική κολίτιδα.

Το Σύνδρομο, που εμφανίζεται πιο συχνά σε γυναίκες, δεν έχει ακριβή αιτιολογία και η αντιμετώπισή του βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. Η θεραπεία του περιλαμβάνει τροποποιήσεις στην διατροφή και τον τρόπο ζωής γενικά, τεχνικές διαχείρισης του άγχους καθώς και φαρμακευτική αγωγή.

Τελευταία, η δίαιτα χαμηλή σε FODMAPs έχει αποκτήσει μεγάλη υποστήριξη όσον αφορά την βελτίωση των συμπτωμάτων.

Τι είναι τα FODMAPs και πώς μπορεί η αποχή από αυτά να σας βοηθήσει;

Τα FODMAPs (Fermentable Oligosaccharides, Mono- and Disaccharides And Polyols) είναι ομάδα μικρής αλύσου υδατανθράκων που περνούν άπεπτοι από τον γαστρεντερικό σωλήνα και μεταβολίζονται από τα βακτήρια του παχέος εντέρου, με αποτέλεσμα να επιδεινώνουν τα γαστρεντερικά συμπτώματα. Ας δούμε ποια τρόφιμα τους περιέχουν:

  • Ολιγοσακχαρίτες: περιέχονται σε τρόφιμα όπως τα προϊόντα σιταριού, οι αγκινάρες, το κρεμμύδι και το σκόρδο καθώς και στις φακές, τα ρεβίθια, τα φασόλια, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών και τα προϊόντα σόγιας.
  • Μονοσακχαρίτες, κυρίως φρουκτόζη: τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη αποτελούν το μέλι και το σιρόπι αγαύης, το καρπούζι, το μάνγκο και ο αρακάς.
  • Δισακχαρίτες, κυρίως λακτόζη: το γάλα είναι το πιο χαρακτηριστικό τρόφιμο πλούσιο σε λακτόζη. Προτιμήστε γιαούρτι ή τυρί για να πάρετε το απαιτούμενο ασβέστιο. Στην αγορά επίσης κυκλοφορούν πολλά γάλατα χωρίς λακτόζη.
  • Πολυόλες: εντοπίζονται σε κάποια φρούτα όπως τα κεράσια, τα νεκταρίνια, τα μήλα και τα αχλάδια, σε κάποια λαχανικά όπως το κουνουπίδι και τα μανιτάρια, καθώς και σε κάποια υποκατάστατα ζάχαρης που βρίσκουμε συχνά σε τσίχλες, όπως η ξυλιτόλη και η σορβιτόλη.

Η διαδικασία περιλαμβάνει ένα διάστημα αποχής από όλα τα παραπάνω τρόφιμα και στη συνέχεια μία περίοδο σταδιακής επανεισαγωγής τους αναλόγως την αντίδραση του οργανισμού σε καθένα από αυτά.

 

Τι άλλο μπορεί να σας βοηθήσει;

  • Τα συμπτώματα πολλές φορές εγείρονται σαν αποτέλεσμα άγχους, γι’ αυτό και η φαρμακευτική αγωγή περιλαμβάνει συχνά αντικαταθλιπτικά. Η yoga και ο διαλογισμός μπορεί να σας βοηθήσουν στην διαχείριση του άγχους και της κακής ψυχολογίας.
  • Το ίδιο αποτελεσματική μπορεί να είναι και η τακτική άσκηση, που εκτός από την ψυχολογία μας, βελτιώνει και την κίνηση του εντέρου.
  • Η τήρηση ενός ωραρίου στα γεύματά σας μπορεί να είναι βοηθητική και ως προς την κινητικότητα του εντέρου.
  • Δοκιμάστε να αυξήσετε σταδιακά τις φυτικές ίνες στην διατροφή σας, καταναλώνοντας φρούτα, ολικής άλεσης προϊόντα, βρώμη κλπ ή ξεκινώντας κάποιο συμπλήρωμα φυτικών ινών όπως το ψύλλιο. Προσοχή στην χορήγησή τους καθώς μπορεί να αυξήσουν τον μετεωρισμό. Πάντα φροντίζετε για την παράλληλη κατανάλωση άφθονων υγρών.
  • Δοκιμάστε προβιοτικά: τα «καλά» αυτά βακτήρια βρίσκονται σε τρόφιμα όπως το πρόβειο γιαούρτι, το κεφίρ, τα ζυμωμένα προϊόντα όπως οι ελιές, τα προϊόντα που έχουν φτιαχτεί με μαγιά και όλα τα εμπλουτισμένα προϊόντα και μπορούν να ενισχύσουν τον πληθυσμό μικροβίων που κατοικεί στο παχύ έντερο.
  • Αποφύγετε την μάσηση τσίχλας (τόσο για τις πολυόλες που περιέχουν όσο και για την ταυτόχρονη κατάποση αέρα), την κατανάλωση ροφημάτων με καλαμάκι αλλά και τα υδατανθρακούχα ροφήματα γενικά.
  • Διάφορα βότανα, με κυριότερο την μέντα, φαίνεται να βοηθούν στην ανακούφιση του μετεωρισμού.
  • Όπως και με την δυσανεξία στη λακτόζη, το ΣΕΕ σχετίζεται συχνά και με δυσανεξία στη γλουτένη οπότε ενδέχεται η αποχή από τα τρόφιμα που την περιέχουν να σας βοηθήσει. Τέτοια τρόφιμα είναι αυτά που περιέχουν σιτάρι, σίκαλη και κριθάρι.

 

Σας ακούστηκε κάπως δύσκολο όλο αυτό; Ένας Κλινικός διαιτολόγος θα μπορούσε να σας βοηθήσει τα μέγιστα στο να ενσωματώσετε όλα τα παραπάνω σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο ώστε να είστε σίγουροι για την επάρκεια της διατροφής σας σε θρεπτικά συστατικά. Ζητήστε τη συμβουλή μας άμεσα!

 

Δείτε περισσότερα από το σχετικό Infographic του mednutrition.gr:

Share: