Πόσες φορές τελευταία φάγατε «στο πόδι» γιατί βιαζόσασταν να προχωρήσετε με τις υποχρεώσεις της ημέρας; Πόσες φορές πιάσατε τον εαυτό σας να τσιμπολογά κάτι ενώ παρακολουθούσατε τηλεόραση ή ενώ τσεκάρατε τα email σας στον υπολογιστή;

Στις μέρες μας, με τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας, η κατανάλωση φαγητού συχνά γίνεται διαδικαστική, χωρίς να είμαστε καν «παρόντες» στη διαδικασία. Έρευνες έχουν δείξει ότι το να τρώμε ενώ απασχολούμαστε με κάτι άλλο (πχ με τηλεόραση ή υπολογιστή) μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού, ίσως και σε αυξημένο βάρος εν τέλει.

Πρόσφατα, μια νέα φιλοσοφία που ακούει στο όνομα «ενσυνείδητη διατροφή» έρχεται να επαναφέρει το φαγητό στη θέση που του αρμόζει.

 

Τι είναι η ενσυνείδητη διατροφή;

Σύμφωνα με άρθρο του EUFIC, “ενσυνείδητη διατροφή σημαίνει απλά να είμαστε παρόντες την ώρα που τρώμε. Αυτό περιλαμβάνει: το να εστιάζουμε στις αισθητηριακές ιδιότητες του τροφίμου όπως η γεύση, η οσμή και η υφή του, να αναγνωρίζουμε τις υποκειμενικές αποκρίσεις στην κατανάλωση ενός φαγητού όπως η αρέσκεια ή η δυσαρέσκειά μας για αυτό και το να δίνουμε προσοχή σε εσωτερικά ερεθίσματα για κατανάλωση φαγητού, όπως η πείνα και ο κορεσμός. Η ενσυνείδητη διατροφή ενθαρρύνει το σώμα να ακολουθεί τη δική του εσωτερική σοφία και να επιλέγει τρόφιμα που είναι ταυτόχρονα ικανοποιητικά, ευχάριστα και θρεπτικά”.

 

Πώς μπορούμε να τρώμε πιο συνειδητά;

Μπορεί η αρχική σκέψη να είναι απλή, ωστόσο πολλά πράγματα μπορούν να μας κάνουν να τρώμε χωρίς επίγνωση. Ακολουθούν μερικές πρακτικές συμβουλές ώστε να το επιτύχετε:

  • Δοκιμάστε να αξιολογείτε κριτικά την επιλογή φαγητού πριν την κάνετε: πεινάτε όντως; Μήπως διψάτε; Μήπως νιώθετε αγχωμένος ή βαριεστημένος; Ξεκινήστε να απαντάτε σωστά σε αυτά που χρειάζεστε, χωρίς απαραίτητα να χρησιμοποιείτε το φαγητό ως λύση.
  • Αν δεν θέλετε να φάτε, κάντε κάτι διαφορετικό όπως το να πάτε μια σύντομη βόλτα.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση φαγητού ενώ κινείστε ή ενώ είστε όρθιοι: είναι δύσκολο να αναγνωρίσετε το πόσο τρώτε έτσι. Προσπαθήστε να είστε πάντα καθιστοί αντ’ αυτού.
  • Αποφύγετε να τρώτε μέσα από την κατσαρόλα ή από το τάπερ με το φαγητό. Περιμένετε ώσπου να το σερβίρετε και να έχετε έτσι την ευκαιρία να το απολαύσετε και να το εκτιμήσετε περισσότερο.
  • Χρησιμοποιήστε μικρότερα πιάτα που θα σας βοηθήσουν να ελέγξετε καλύτερα την μερίδα σας.
  • Απομακρύνετε άλλα ερεθίσματα όπως τηλεόραση, υπολογιστή, κινητά κλπ την ώρα του φαγητού σας.
  • Προσπαθήστε να αφιερώσετε τουλάχιστον 20 λεπτά στη διάρκεια του γεύματός σας.
  • Δοκιμάστε να φάτε με το μη κυρίαρχο χέρι σας ώστε να φάτε πιο αργά.
  • Παίρνετε μικρές μπουκιές και μασάτε καλά, ενώ παράλληλα εστιάζετε στη μυρωδιά, γεύση και υφή του γεύματός σας.
  • Δοκιμάστε να μασάτε καλά κάθε μπουκιά – μέχρι και 30 φορές. Φυσικά, αν μέχρι τώρα καταπίνατε το φαγητό σας σχεδόν αμάσητο, ξεκινήστε με 10!
  • Αφήνετε κάτω τα μαχαιροπήρουνα ενδιάμεσα από τις μπουκιές σας και ξανασηκώστε τα μόλις έχετε ολοκληρώσει την κατάποση της μπουκιάς σας.
  • Θυμηθείτε πως δεν είναι απαραίτητο να ολοκληρώσετε τη μερίδα του φαγητού σας. Αν αισθανθείτε πλήρεις μπορείτε να φυλάξετε το υπόλοιπο φαγητό σας για κάποιο επόμενο γεύμα.

 

Ξεκινήστε τώρα, με μικρές αλλαγές, να απολαμβάνετε περισσότερο το φαγητό σας!

Share: