Η διαλειμματική νηστεία (στα αγγλικά intermittent fasting) έχει κερδίσει πολλούς ακολούθους τα τελευταία χρόνια ως μια επαναστατική μέθοδος απώλειας βάρους, ιδιαίτερα στο κοινό των αθλητών και αθλούμενων.

Με απλά λόγια, η διαλειμματική νηστεία προτείνει την κατανάλωση φαγητού «με διαλείμματα» μέσα στην ημέρα. Κοινώς, επιτρέπει την κατανάλωση τροφής μέσα σε συγκεκριμένα διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και όχι άλλο πέραν αυτών των ωρών.

Η διαλειμματική νηστεία απαντάται σε πολλές διαφορετικές εκδοχές:

  • Κατανάλωση τροφής σε συγκεκριμένη ζώνη ώρας μέσα στην ημέρα («χρονικά περιορισμένη σίτιση»)

Η πιο συνηθισμένη μορφή διαλειμματικής νηστείας, που περιλαμβάνει κατανάλωση τροφής σε ένα ορισμένο διάστημα μέσα στη μέρα, για παράδειγμα μεταξύ 2μμ και 9μμ, και νηστεία μέχρι την επόμενη μέρα στις 2μμ. Κατά τη φάση της νηστείας επιτρέπεται μόνο η κατανάλωση νερού και ροφημάτων χωρίς θερμίδες (καφές, τσάι κλπ). Πολλοί άνθρωποι τρέφονται ούτως ή άλλως με αυτό τον τρόπο λόγω ωραρίων και βιορυθμού.

  • Δίαιτα «5:2»

Η γνωστή, αυτή, δίαιτα είναι μία μορφή διαλειμματικής νηστείας αφού ορίζει την κατανάλωση τροφής 5 ημέρες την εβδομάδα και νηστεία τις υπόλοιπες 2 μέρες. Εναλλακτικά, πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να απέχουν μία ολόκληρη μέρα από το φαγητό κατά διαστήματα.

  • Δίαιτα εναλασσόμενων ημερών (“alternate day fasting”)

Στην εκδοχή αυτή, προτείνεται να καταναλώνουμε φαγητό ελεύθερα μία μέρα και την επόμενη να απέχουμε από την κατανάλωση φαγητού (ή να καταναλώνουμε μόνο ένα γεύμα των 500-700 θερμίδων όλη την ημέρα).

 

Τι αποτελέσματα έχει;

Αρκετές μελέτες έχουν διεξαχθεί τα τελευταία χρόνια γύρω από τα πιθανά οφέλη αυτού του τύπου διατροφής. Φαίνεται ότι η αποχή από την κατανάλωση φαγητού μπορεί να έχει ορισμένα μεταβολικά οφέλη προάγοντας τη μακροζωία των κυττάρων. Για το λόγο αυτό, η διαλειμματική νηστεία φαίνεται να έχει οφέλη στο θέμα του βάρους, στον κίνδυνο για  διάφορες ασθένειες (όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά και ο καρκίνος) και στη νοητική λειτουργία, ενώ μελέτες σε πειραματόζωα δείχνουν ότι ίσως έχει θετικά οφέλη στη διαδικασία της γήρανσης. Οι έρευνες σε ανθρώπους έχουν, γενικά, λιγότερο έντονα αποτελέσματα και είναι ακόμα λίγες σε αριθμό.

Είναι σημαντικό, ωστόσο, να τονίσουμε ότι πολλά από τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν από έρευνες σε πρωταρχικά στάδια και δεν θεωρούνται καταληκτικά.

Όσον αφορά το θέμα του βάρους, η διαλειμματική νηστεία φαίνεται να οδηγεί σε σημαντική απώλεια βάρους. Ταυτόχρονα όμως, η πλειοψηφία των σχετικών μελετών δείχνει ότι τα πρωτόκολλα διαλειμματικής νηστείας δεν υπερέχουν έναντι των συμβατικών μοντέλων δίαιτας. Με απλά λόγια, η διαλειμματική νηστεία δεν επιφέρει μεγαλύτερη απώλεια βάρους από οποιαδήποτε άλλη δίαιτα, με περισσότερα ή λιγότερα γεύματα.

 

Υπάρχει κάποια παγίδα;

Όπως γίνεται κατανοητό, ένα τέτοιο πρόγραμμα διατροφής δεν είναι για όλους. Ειδικότερα, άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου ΙΙ, έγκυες, παιδιά και έφηβοι, άτομα με ιστορικό ή τάση για διατροφικές διαταραχές αλλά και άτομα με ευερέθιστο έντερο δεν ενδείκνυται να την ακολουθήσουν.

Επίσης, πρέπει να τονιστεί ότι, κανονικά, η διαλειμματική νηστεία δεν περιορίζει την πρόσληψη θερμίδων και φαγητού τις ώρες (ή μέρες) όπου αυτό επιτρέπεται. Για το λόγο αυτό, δεν οδηγεί απαραίτητα σε απώλεια βάρους.

Να την ακολουθήσω ή όχι;

Όπως έχουμε ξαναγράψει, όλες οι μελέτες στο θέμα της απώλειας βάρους συμφωνούν ότι δεν είναι το μοντέλο δίαιτας που ακολουθείται το οποίο προκαλεί την απώλεια βάρους – αντιθέτως, είναι το κατά πόσο αυτό το μοντέλο δίαιτας μας ταιριάζει.

Με αυτό κατά νου, η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι «γιατί όχι, αν θεωρείτε ότι σας ταιριάζει περισσότερο». Για να το θέσουμε πιο απλά, αν είστε από τους ανθρώπους που δυσκολεύονται να τρώνε μικρά και συχνά γεύματα, τότε ίσως ένα τέτοιο μοντέλο διατροφής σας βολεύει περισσότερο. Ωστόσο, καλό είναι να έχετε υπόψη σας ότι η απεριόριστη κατανάλωση τροφής, ακόμα και μέσα στο ενδεδειγμένο χρονικό πλαίσιο, δε θα επιφέρει απώλεια βάρους. Η απώλεια βάρους θα έρθει αποκλειστικά και μόνο μέσα από ένα αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο, δηλαδή μόνο εφόσον προσλαμβάνετε λιγότερες θερμίδες ημερησίως σε σύγκριση με όσες ξοδεύετε.

 

Αν σας ενδιαφέρει να βρείτε το μοντέλο διατροφής που σας ταιριάζει και θα αποφέρει τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα για εσάς, επικοινωνήστε μαζί μας!