Έχετε αναρωτηθεί ποτέ για ποιο λόγο επιλέγετε ορισμένα προϊόντα ανάμεσα στα αμέτρητα άλλα που ποζάρουν στα ράφια; Οι διατροφικές ετικέτες, είναι οι ετικέτες που περιγράφουν τις πληροφορίες αλλά και τα συστατικά των τροφίμων. Αν και κεντρικός στόχος βέβαια της επισήμανσης είναι η προαγωγή της δημόσιας υγείας, ωστόσο οι πληροφορίες που αναγράφονται στις ετικέτες είναι συχνά πολύπλοκες για  το μέσο καταναλωτή.

Είναι γεγονός ότι 8 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν πως δεν γνωρίζουν καθόλου να διαβάζουν μια ετικέτα

 

Αποκωδικοποίηση της γλώσσας των τροφίμων…Μπορεί οι πληροφορίες που αναγράφονται σε μια ετικέτα να είναι αρκετές, να μοιάζουν  δυσανάγνωστες και κουραστικές, στην πράξη αποτελούν όμως την απόλυτη χαρτογράφηση για την εύρεση του κρυμμένου θησαυρού της ευτροφίας. Με τις παρακάτω συμβουλές η αποκωδικοποίηση των πληροφοριών θα γίνει μια προσιτή σε όλους διαδικασία και μια νέα συνήθεια.

Να τι θα πρέπει να «διαβάζουμε» στις ετικέτες τροφίμων

 

1.Συστατικά του προϊόντος

Τα συστατικά ενός προϊόντος αναγράφονται πάντα κατά φθίνουσα σειρά, ανάλογα με την περιεκτικότητά τους στο τρόφιμο. Είναι σημαντικό να διαβάσουμε τα συστατικά του προϊόντος και να μπορούμε να εντοπίσουμε τι ακριβώς περιέχει. Όταν, για παράδειγμα, το δεύτερο συστατικό ενός προϊόντος είναι η ζάχαρη, αυτομάτως καταλαβαίνουμε πόσο υψηλή είναι η περιεκτικότητά του σε αυτήν. Επιπλέον, στα συστατικά μπορούμε να εντοπίσουμε και την ύπαρξη τυχόν υδρογονωμένων ή άλλων κακής ποιότητας λιπαρών ώστε να τα αποφύγουμε (θα τα βρείτε με τις ονομασίες «μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά», «φοινικέλαιο» κ.α.).

2. Ημερομηνία ανάλωσης και λήξης

Πρόκειται για το χρόνο που ένα τρόφιμο είναι ασφαλές για τον καταναλωτή, δεν αλλοιώνονται δηλαδή τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του. Μην υπερβαίνετε την αναγραφόμενη ημερομηνία, διότι αρκετά συστατικά των τροφίμου είναι ευαλλοίωτα.

3. Διατροφική αξία του τροφίμου

Ενέργεια. Πρόκειται για την ενέργεια, δηλαδή τις θερμίδες, που προσλαμβάνουμε από την κατανάλωση του τροφίμου και εκφράζεται σε Kcal ή KJ (εμάς μας ενδιαφέρουν τα kcal που είναι η συνήθης μονάδα μέτρησης θερμίδων). Προσοχή στο να ελέγχετε το θερμιδικό περιεχόμενο του τροφίμου με βάση τη μερίδα που τελικά θα καταναλώσετε, και όχι απαραίτητα τη μερίδα που αναγράφεται στην ετικέτα (πχ στα πατατάκια η μερίδα είναι τα 25 γρ ενώ συχνά θα φάμε όλο το σακουλάκι!).

Οι υδατάνθρακες, που συμπεριλαμβάνουν τους σύνθετους πολυσακχαρίτες αλλά και τα απλά σάκχαρα του προϊόντος. Συνήθως, προτείνεται το 50% των θερμίδων που καταναλώνονται ημερησίως να είναι από την κατηγορία των υδατανθράκων. Μόνο το  10% αυτών αντιστοιχεί όμως σε απλά σάκχαρα, τα οποία καλό είναι να παρατηρούμε στις ετικέτες τροφίμων και να επιλέγουμε τρόφιμα με όσο το δυνατόν χαμηλότερη περιεκτικότητα σε αυτά.

Οι πρωτεΐνες, αναλογούν στο 15-20% των ημερήσιων θερμίδων που καταναλώνει ένα άτομο. Είναι μόρια ζωτικής σημασίας  για την άμυνα του οργανισμού, για το μεταβολισμό, και για το μυϊκό σύστημα. Αποφύγετε τροφές που έχουν ελάχιστη ή μηδενική περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες.

Τα λίπη, αναγράφονται για να παρουσιάσουν την ποσότητα και το είδος των λιπαρών που περιέχονται στο τρόφιμο. Δώστε ιδιαίτερη σημασία στα κορεσμένα λιπαρά, καθώς μας ενδιαφέρει να είναι όσο το δυνατόν λιγότερα.

Το νάτριο, μια δήλωση που μπερδεύει, εκφράζει την ποσότητα του αλατιού που υπάρχει στο περιεχόμενο μιας συσκευασίας. Ένας ενήλικας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 2.4 γραμμάρια νατρίου την ημέρα.

Τέλος περνάμε στις βιταμίνες και τα μέταλλα. Η περιγραφή τους δηλώνεται μόνο όταν περιέχονται σε σημαντική για τον ανθρώπινο οργανισμό ποσότητα.

 

Ξεκινήστε να παρατηρείτε τις ετικέτες στα προϊόντα από την επόμενη κιόλας επίσκεψή σας στο σουπερμάρκετ. Υιοθετήστε αυτή τη νέα συνήθεια τόσο για εσάς όσο και για την οικογένειά σας. Το «μάτι» του καταναλωτή αποτελεί την πιο δυνατή ασπίδα προστασίας για την υγεία!

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

 Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων http://www.efet.gr

Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για ενήλικες http://www.diatrofikoiodigoi.gr

Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος   http://www.inka.gr/

The European Federation of the Associations of Dietitians  http://www.efad.org