….και αποδεικνύουν ότι η δίαιτα δεν είναι βάσανο!

 

Τα κορίτσια του Ευτροφία, η Μαρκέλλα Συμεοπούλου και η Μέμα Λαμπροπούλου, μας συστήθηκαν πριν από έναν χρόνο οπότε και ξεκίνησαν να μας μυούν σε μια άλλη πλευρά της καλής διατροφής, παρουσιάζοντάς την μέσα από μια φρέσκια ματιά και μέσα από τα καινοτόμα διατροφικά εργαστήρια που οργανώνουν.

Σήμερα, μετά από ένα χρόνο επιτυχούς πορείας στο δύσκολο τομέα της διατροφής, μας άνοιξαν την πόρτα του όμορφου χώρου τους -πρόκειται για το πιό ιδιαίτερο, ζεστό και φιλόξενο διαιτολογικό κέντρο που έχουμε δει- και κάθονται χαμογελαστές απέναντί μας, έτοιμες να απαντήσουν στα ερωτήματά μας!

Είναι γνωστό για εσάς ότι είστε ενάντια στις στερητικές δίαιτες, στους αποκλεισμούς τροφών, στις υπερβολές γύρω από τη διατροφή και στις “διάσημες” δίαιτες. Μα είναι δυνατόν να αδυνατίσουμε χωρίς να στερηθούμε;

Και ποιος είπε ότι η καλή διατροφή είναι στέρηση?! Αυτό ακριβώς είναι και το πρόβλημα: στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την έννοια της καλής διατροφής στην σύγχρονη κοινωνία. Όσο για τις στερητικές δίαιτες που γίνονται κυρίως γνωστές μέσα από τους celebrities, η ιστορία έχει δείξει ότι όχι μόνο αποτελούν απειλή για την υγεία μας, αλλά δεν έχουν και το επιθυμητό αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα (κοινώς, τα κιλά ξανάρχονται!).

Συχνά οι διαιτολόγοι υποστηρίζετε ότι πρέπει να κάνουμε σωστή διατροφή πάντα και όχι δίαιτες αστραπή εν όψει καλοκαιριού. O.k. προφανώς έχετε δίκιο. Τώρα όμως που καταφθάνει το καλοκαίρι και δεν υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για μικρά και σταθερά βήματα, τι μας προτείνετε;

Καταρχάς, όσα κιλά και αν χρειάζεται να χάσει κανείς, ποτέ δεν υπάρχει κατάλληλη και μη κατάλληλη περίοδος για να ξεκινήσει την προσπάθεια. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν (δυστυχώς για όλους!), αλλά πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, είτε από άποψη ποσότητας φαγητού που τρώμε, είτε από άποψη ποιότητας. Ενδεικτικά, μπορούμε να ξεκινήσουμε κόβοντας τα πιο «περιττά» όπως τα γλυκά και το τσιμπολόγημα, και φυσικά να μην ξεχνάμε την τακτική γυμναστική!

Ποιά από τις “διάσημες” δίαιτες θεωρείτε καταστροφική και ποιά λιγότερο επώδυνη;

Θα λέγαμε ότι η δίαιτα της λαχανόσουπας, που επανέρχεται κάθε τόσο στην επικαιρότητα με νέο όνομα (όπως «δίαιτα αποτοξίνωσης» κλπ) είναι από τις πιο κατακριτέες, αφενός γιατί μπορεί να προκαλέσει μεγάλες ελλείψεις αν εφαρμοστεί μακροπρόθεσμα, αφετέρου γιατί το άτομο κουράζεται πολύ γρήγορα με αποτέλεσμα να τα παρατάει εξίσου γρήγορα και να χάνει την διάθεσή του για προσπάθεια. Όσο για το ποια είναι λιγότερο επώδυνη, ας πούμε απλώς ότι «διάσημη δίαιτα» και «λιγότερο επώδυνη» είναι δύο όροι που δεν συνδυάζονται!

 

Ποιά είναι η άποψή σας για τα τεστ δυσανεξίας; Είναι ο απόλυτος μύθος ή έχουν κάποια βάση;

Αχ αυτά τα τεστ δυσανεξίας. Καταρχάς ας ξεκαθαρίσουμε ότι η απάντηση στο ερώτημά σας δεν είναι θέμα προσωπικής οπτικής, αλλά θέμα επιστημονικών αποδείξεων. Και βάσει αυτών, τα τεστ δυσανεξίας δεν ενέχουν καμία απολύτως αλήθεια. Είναι πράγματι κρίμα να αποπροσανατολίζεται τόσο πολύ ο κόσμος από κάτι που είναι ξεκάθαρη απάτη. Και αν αναρωτιέστε γιατί μπορεί κάποιος να αδυνατίσει αρχικά εφαρμόζοντας όσα λέει ένα τέτοιο τεστ, η απάντηση είναι απλή: τι περιμένετε να συμβεί όταν κάποιος κόβει ένα σωρό φαγητά από την καθημερινότητά του, αν όχι μείωση θερμίδων και τελικά απώλεια βάρους;

Ποιά πιστεύετε ότι είναι τα “μυστικά” της επιτυχίας για να πετύχει κανείς το στόχο του να χάσει βάρος;

Μμμμ.. Καταρχάς χρειάζεται πείσμα, επιμονή και φυσικά υπομονή.. Καθόλου πρωτότυπο;! Μα φυσικά, χρειάζεται να είναι κανείς επικεντρωμένος στο στόχο του, να έχει εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του και να είναι διατεθειμένος να κάνει ουσιαστικές και βιώσιμες αλλαγές στον τρόπο ζωής του. Αν υπάρχουν αυτά, όλα τα υπόλοιπα που ο κόσμος εκλαμβάνει ως «μυστικά» (όπως το αν τρώει πιο πολλούς υδατάνθρακες ή πρωτεΐνη, ή το ποια ώρα της ημέρας θα φάει) είναι λεπτομέρειες.

Γιατί νομίζετε ότι ενώ ξεκινάμε με ενθουσιασμό τη δίαιτα, πολύ συχνά τα παρατάμε γρήγορα;

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι ξεκινάμε συνήθως βλέποντας μόνο τον τελικό στόχο (πχ τον εαυτό μας 15 κιλά πιο αδύνατο) χωρίς να βλέπουμε τα ενδιάμεσα βήματα. Επίσης, πολύ συχνά ο τελικός στόχος είναι αρκετά φιλόδοξος, γι’αυτό και σύντομα τον παρατάμε. Για παράδειγμα, θεωρούμε πως αν δε χάσουμε τώρα 15 κιλά, δεν έχει κανένα νόημα να χάσουμε 7 και να διατηρήσουμε αυτήν την απώλεια. Δε θέλουμε να πούμε πως πρέπει κανείς να είναι ευχαριστημένος με τα λίγα ή να μη βάζει υψηλούς στόχους, αλλά πως πρέπει να βλέπει λίγο πιο βραχυπρόθεσμα, να σχεδιάζει τα βήματα που θα τον οδηγήσουν στην επίτευξη του βραχυπρόθεσμου στόχου, κάτι που θα τον οδηγήσει βήμα βήμα στον μακροπρόθεσμο.

Και γιατί ενώ κάνουμε τόσο κόπο να πετύχουμε το στόχο μας, σχεδόν πάντα ξαναπαίρνουμε σχεδόν όλα τα κιλά που χάσαμε;

Πολύ καλή ερώτηση! Αυτό πολύ συχνά μας βασανίζει εμάς τους διαιτολόγους και ίσως έχουμε μεγάλο μερίδιο της ευθύνης… Πολύ συχνά η δίαιτα αντιμετωπίζεται ως μία περιστασιακή αλλαγή διατροφικών συνηθειών που έχει αρχή και τέλος, με αποτέλεσμα ο ενδιαφερόμενος να επιστρέφει στις αρχικές συνήθειες που τον έκαναν να πάρει βάρος. Το πρόβλημα δηλαδή έγκειται στη νοοτροπία που έχει αναπτυχθεί γύρω από τη δίαιτα τα τελευταία χρόνια. Για εμάς δεν έχει απολύτως κανένα νόημα να κάνεις μία περιστασιακή αλλαγή στη διατροφή σου, που δεν μπορείς να διατηρήσεις στο μέλλον. Γιατί όλη η ουσία κρύβεται στη διατήρηση της απώλειας και όχι στην απώλεια αυτή καθεαυτή!

Τί απαγορεύεται και τί επιβάλλεται σε μια σωστή δίαιτα;

Όσο γραφικό και αν ακουστεί, τίποτα δεν απαγορεύεται και τίποτα δεν επιβάλλεται. Εμείς δουλεύουμε το άτομο που έχουμε απέναντί μας προκειμένου να οριοθετήσουμε μαζί τα πρέπει και τα μη που θα τον βοηθήσουν να επιτύχει το στόχο του. Δεν του απαγορεύουμε και φυσικά δεν του επιβάλλουμε, αλλά συναποφασίζουμε όσο το δυνατόν ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία και τις συνήθειές του.

 

*Συνέντευξή μας δημοσιευμένη στο thebest.gr