Ας ξεκινήσουμε καταρχάς με το τί είναι τα αντιοξειδωτικά: πρόκειται για συστατικά της τροφής που μας προστατεύουν από μία φυσιολογική “φθορά” των κυττάρων του οργανισμού μας, την επονομαζόμενη οξείδωση ή αλλιώς “οξειδωτικό στρες”. Η οξείδωση προκαλείται στον οργανισμό μας φυσιολογικά με τη διαδικασίας της γήρανσης αλλά και από παράγοντες όπως η κακή διατροφή, το άγχος, η μόλυνση του περιβάλλοντος ή η ακτινοβολία.

  • Τα βασικότερα αντιοξειδωτικά στη διατροφή μας είναι οι βιταμίνες C, E και Α, μερικά ιχνοστοιχεία όπως το σελήνιο καθώς και φυτοχημικές ουσίες όπως οι πολυφαινόλες που βρίσκουμε στο τσάι, το κακάο και το κρασί.
  • Άνθρωποι εκτεθειμένοι σε μεγαλύτερο οξειδωτικό στρες, όπως οι καπνιστές, έχουν μεγαλύτερες ανάγκες πρόσληψης αντιοξειδωτικών από τη διατροφή τους.
  • Ο οργανισμός μας δε μας αφήνει μόνους μας σε αυτή τη μάχη: αντίθετα, διαθέτει έμφυτους μηχανισμούς που μας προστατεύουν από την οξείδωση, αλλά φυσικά η διατροφή μας πρέπει να δρα επικουρικά!
  • Η μεγάλη ποσότητα αντιοξειδωτικών δεν είναι απλά περιττή, αλλά μπορεί να γίνει και επικίνδυνη, σε περίπτωση υπερβολής. Παν μέτρον άριστον και στα αντιοξειδωτικά λοιπόν!
  • Δεν υπάρχουν μόνο στα superfoods: η μεσογειακή διατροφή είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά στοιχεία, ενώ μία ποικιλία φρούτων και λαχανικών μπορεί να συμβάλλει στην επαρκή πρόσληψη τους.
  • Βάλτε χρώμα..και στη διατροφή σας: μία πολύχρωμη σαλάτα περιέχει περισσότερα είδη αντιοξειδωτικών από ότι μία μονόχρωμη!Πλούσια σε αντιοξειδωτικά είναι τα λαχανικά και τα φρούτα με έντονο χρώμα όπως πορτοκαλί, κόκκινο, μοβ.