Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για τα τεστ δυσανεξίας. Tα συγκεκριμένα τεστ υπόσχονται πως εντοπίζουν τις τροφές οι οποίες «μπλοκάρουν» το μεταβολισμό και οι οποίες εάν αφαιρεθούν από το καθημερινό διαιτολόγιο θα οδηγήσουν σε απώλεια βάρους.  Είναι πράγματι έτσι;

Τι είναι η δυσανεξία;

Ως δυσανεξία ορίζεται η αδυναμία του οργανισμού να μεταβολίσει κάποιο συστατικό της τροφής, με αποτέλεσμα αλλαγές στη δομική φυσιολογία του οργανισμού μετά την κατανάλωση του.  Οι μόνες δυσανεξίες που είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες είναι η δυσανεξία στη λακτόζη και στη γλουτένη (γνωστή και ως κοιλιοκάκη) και χαρακτηρίζονται από έντονα γαστρεντερικά συμπτώματα (πόνο στην κοιλιακή χώρα, έντονο φούσκωμα κλπ).

Μπορεί η δυσανεξία να ευθύνεται για την πρόσληψη βάρους;

Δυστυχώς όχι, η τροφική δυσανεξία δεν μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους  και καμία έρευνα έως σήμερα δεν έχει καταφέρει να αποδείξει πως η τροφική δυσανεξία επιφέρει αύξηση βάρους στον άνθρωπο που την εμφανίζει. Για την ακρίβεια, οι μόνες τεκμηριωμένες  δυσανεξίες (της λακτόζης και της γλουτένης) μόνο σε απώλεια βάρους μπορούν να οδηγήσουν. Με άλλα λόγια, η χρήση των τεστ δυσανεξίας για τη διαχείριση του βάρους είναι επιστημονικά αβάσιμη. Μάλιστα, η χρήση του τεστ δυσανεξίας γι’ αυτό το σκοπό έχει απαγορευτεί από το Υπουργείο Υγείας με σχετική απόφαση στις 24/08/2016 προκειμένου να διαφυλαχτούν οι καταναλωτές.

Πώς γίνεται κάποιοι άνθρωποι να χάνουν βάρος με τα τεστ δυσανεξίας;

Σύμφωνα με το αποτέλεσμα του τεστ δυσανεξίας, πρέπει να αποκλείσουμε από τη διατροφή μας ορισμένα τρόφιμα τα οποία υποτίθεται ότι «μπλοκάρουν» τον μεταβολισμό μας. Αφαιρώντας, όμως, αρκετά τρόφιμα από το καθημερινό διαιτολόγιο, καταφέρνουμε ουσιαστικά να μειώσουμε τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε (ενεργειακό έλλειμμα) και κατά συνέπεια οδηγούμαστε σε απώλεια βάρους. Αυτό ακριβώς που θα έκανε και ένα πρόγραμμα διατροφής δηλαδή. Χωρίς όμως να το σκεφτούμε παραπάνω, θεωρούμε εσφαλμένα πως τα χ τρόφιμα έφταιγαν για την αύξηση του βάρους μας -ακόμα και όταν μερικά από αυτά έχουν ελάχιστες θερμίδες (όπως τα λαχανικά ή το λεμόνι)- και έτσι ενισχύουμε το φαύλο κύκλο των τεστ δυσανεξίας.


Δυστυχώς η αναζήτηση της μαγικής λύσης για τη μείωση του βάρους μας φαντάζει πιο ελκυστική και πιο εύκολη μέθοδος -και λίγο απενοχοποιητική επίσης- σε σχέση με την απλή σύσταση του να τρώμε κάτι λιγότερο και να κινούμαστε λίγο παραπάνω. Την επόμενη φορά που θα αναρωτηθείτε λοιπόν αν την απάντηση για το βάρος σας έχει ένα τέτοιο τεστ, συμβουλευτείτε έναν εξειδικευμένο επαγγελματία υγείας.

Πηγές: British Dietetic Association Food Fact Sheet on Food Allergy and Intolerance testing https://www.bda.uk.com/foodfacts/AllergyTesting.pdf