Η καλή διατροφή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καλή υγεία. Πέρα από τον κρίσιμο ρόλο της στο σωματικό μας βάρος, η καλή διατροφή μας βοηθάει να προλάβουμε ορισμένες ασθένειες όπως τα καρδιαγγειακά, ο διαβήτης, κάποια είδη καρκίνου κ.ά. Όσον αφορά τον καρκίνο, είναι πλέον γνωστό ότι αποτελεί μία πολυπαραγοντική νόσο και ότι στα αίτιά της συμπεριλαμβάνονται ένας μεγάλος αριθμός παραγόντων όπως η κληρονομικότητα, το περιβάλλον διαβίωσης αλλά και ο συνολικός τρόπος ζωής του ατόμου.

 

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε από διατροφικής άποψης για να προστατευθούμε από την εμφάνιση καρκίνου;

1. Διατηρήστε ένα υγιές βάρος. Έχει φανεί σε αρκετές μελέτες ότι το αυξημένο σωματικό βάρος αποτελεί ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου για διάφορους τύπους καρκίνου.

2. Καταναλώστε άφθονα φρούτα και λαχανικά. Οι δύο αυτές ομάδες τροφίμων περιλαμβάνουν μια ευρεία γκάμα βιταμινών και ιχνοστοιχείων που σχετίζονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με την προστασία απέναντι στην ασθένεια. Επιπλέον, αποτελούν πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών όπως η βιταμίνη C και η βιταμίνη Ε, ουσιών δηλαδή που προστατεύουν τον οργανισμό μας από το οξειδωτικό στρες (μία κατάσταση που ευνοεί την κυτταρική βλάβη). Ξεχάστε δήθεν ταμπέλες «αντικαρκινικών» τροφών και φροντίστε να έχετε μια ποικιλία αυτών των τροφίμων στην διατροφή σας. Μια ενδεικτική σύσταση είναι οι 5 μερίδες (φρούτων και λαχανικών αθροιστικά) ημερησίως.

3. Μετριάστε την κατανάλωση αλκοόλ. Η σύσταση για τα άτομα που ούτως ή άλλως καταναλώνουν αλκοόλ είναι για τους άνδρες να μην ξεπερνούν τα 2 ποτηράκια ημερησίως και για τις γυναίκες το 1.

4. Αυξήστε την πρόσληψη φυτικών ινών.

Οι φυτικές ίνες αποτελούν συστατικά των τροφών που δεν πέπτονται από τον ανθρώπινο οργανισμό και παρέχουν αποδεδειγμένα προστασία από τους καρκίνους του πεπτικού. Θα τις βρείτε στα φρούτα και τα λαχανικά, στα προϊόντα ολικής άλεσης και στα όσπρια.

5. Μειώστε ή, ακόμα καλύτερα, αποφύγετε τελείως το επεξεργασμένο κόκκινο κρέας (αλλαντικά, καπνιστά και παστά κρέατα κλπ). Επιπλέον, αποφύγετε το ψήσιμο στα κάρβουνα (και γενικά την άμεση επαφή του τροφίμου με τις φλόγες), αφού αυτός ο τρόπος παρασκευής σχετίζεται με την δημιουργία καρκινογόνων ουσιών. Μια καλή συμβουλή για αυτούς που συνηθίζουν να τρώνε ψητά κρέατα είναι να φροντίζουν πάντα να τα μαρινάρουν με ελαιόλαδο και μπαχαρικά ή βότανα (ρίγανη, πάπρικα κλπ), αφού αυτά δημιουργούν μια προστατευτική ασπίδα.

 

6. Τέλος, μην καταφεύγετε στην αλόγιστη χρήση συμπληρωμάτων. Έχει φανεί επανειλημμένα ότι τα μικροστοιχεία έχουν συνεργιστική δράση μόνο όταν καταναλώνονται σαν συστατικό της διατροφής μας, ενώ μελέτες έχουν δείξει ότι η χρήση πολυβιταμινών δεν προσφέρει κάποιο πλεονέκτημα έναντι στον καρκίνο.

Τέλος, η υιοθέτηση μιας καλής διατροφής με μέτρο και ισορροπία, καθώς και η τακτική σωματική δραστηριότητα αποτελούν την βέλτιστη επιλογή στα πλαίσια της πρόληψης από την ασθένεια.