Αν ρωτήσεις 10 ανθρώπους τι πιστεύουν ότι είναι αυτό που τους παχαίνει, θα πάρεις πιθανότατα απαντήσεις όπως «τα γλυκά», «το τσιμπολόγημα», «το ότι δεν κάνω τακτικά γεύματα μέσα στην ημέρα», «το φαγητό απ’έξω», «η γλουτένη» και άλλα πολλά. Από την εμπειρία μας, λίγοι είναι οι άνθρωποι που θα εντοπίσουν σαν πρώτο και κύριο αίτιο του υπερβάλλοντος βάρους την ποσότητα του φαγητού τους.

Η αλήθεια, δε, είναι ότι αυτό αποτελεί το πρόβλημα σε πάρα πολλές από τις παραπάνω περιπτώσεις.

 

Εσύ ξέρεις ποια είναι μία τυπική μερίδα φαγητού;

Επειδή μια εικόνα είναι ως γνωστόν 1000 λέξεις, δες τα παρακάτω:

Η μερίδα αναφορά για μια μπριζόλα είναι περίπου όσο το εσωτερικό της παλάμης μας

webmd_photo_of_rice_and_lightbulb

Η μερίδα αναφοράς για τους ξηρούς καρπούς είναι όσο μια χούφτα

Η μερίδα αναφορά για τα ζυμαρικά είναι όσο μια χαλαρή γροθιαά

Και τώρα, θέλω να σκεφτείς ένα δικό σου, τυπικό γεύμα. Πόση διαφορά έχουν οι δικές σου μερίδες από τις παραπάνω;

Σκέψου, επίσης, την τελευταία φορά που έφαγες σε κάποιο εστιατόριο ή ταβέρνα: τι σχέση έχουν οι παραπάνω μερίδες αναφοράς με αυτή που σου σερβιρίστηκε;

Η αλήθεια είναι ότι η έννοια της μερίδας μπορεί να αλλοιωθεί κατά πολύ όταν αναφερόμαστε σε φαγητό εκτός σπιτιού και ο λόγος είναι συχνά το μέγεθος του πιάτου στο οποίο μας σερβίρουν!. Δες για παράδειγμα τις παρακάτω εικόνες:

portion-distortion

Ποια από τις δύο παραπάνω μερίδες είναι πιθανότερο να μας σερβιριστεί σε ένα εστιατόριο; Και πέρα από αυτό, ποια από τις δύο μερίδες θεωρούμε εμείς πιο φυσιολογική;

lose-weight-effortlessly

Με ποια από τις δύο παραπάνω μερίδες πιστεύεις ότι θα χόρταινες περισσότερο; Θα άλλαζε η απάντησή σου αν σου λέγαμε ότι και οι δύο μερίδες είναι ακριβώς ίσες;  Άλλο ένα παράδειγμα για το πώς το διαφορετικό μέγεθος πιάτου μπορεί να επηρεάσει την αντίληψή μας για το μέγεθος της μερίδας.

 

Η διαστρέβλωση της “μερίδας” έχει μάλιστα από καιρό αποτυπωθεί στις μερίδες που σερβίρονται σε fast food όπου φαίνεται ξεκάθαρα η αλλαγή στις ποσότητες (και τις θερμίδες!) με την πάροδο των ετών:

168951097_orig

Πρέπει δηλαδή να τρώω μόνο τόσο;!

Για να είμαστε δίκαιοι, πρέπει να σου πούμε επίσης και τα εξής:

  1. Τα παραπάνω αποτελούν μερίδες αναφοράς και αντικατοπτρίζουν μια ενδεικτική ποσότητα φαγητού για ένα άτομο με μέσο βάρος και ύψος. Οι ανάγκες καθενός μας διαφέρουν κατά πολύ ανάλογα με το φύλο, το βάρος και ύψος μας και το επίπεδο της φυσικής μας δραστηριότητας.
  2. Ο αριθμός των γευμάτων ενός ανθρώπου επηρεάζει και αυτός πολύ το πόσο μεγάλο μπορεί να είναι το γεύμα του. Για παράδειγμα, αλλιώς μοιάζουν 2000 θερμίδες κατανεμημένες σε 5 γεύματα μέσα στην ημέρα και αλλιώς σε 3.

 

Τι να κρατήσεις από τα παραπάνω

Το μέγεθος της μερίδας του φαγητού σου παίζει τεράστιο ρόλο στη ρύθμιση του βάρους σου και συχνά οι άνθρωποι τείνουν να έχουν μια διαστρεβλωμένη εικόνα για το τι αποτελεί «μια μέτρια μερίδα φαγητού». Μήπως κάνεις και εσύ το ίδιο;

 

Ξεκίνα τώρα να εντοπίζεις και να διορθώνεις τα λάθη στη διατροφή σου με τη βοήθειά μας και έλα να βρούμε μαζί τη διατροφή (και τις μερίδες!) που σου ταιριάζουν!